Saturday, September 18, 2010

Rakkaudella Hynyselle

Jouni Hynynen loihe lausumaan vastikään ilmestyneessä Myö Ämmät-lehdessä lasten kasvatuksesta.

(Tiedän kyllä, että tällaisen jutun yhteydessä pitäisi laittaa suora sitaatti, lehden ilmestymispäivä, sosiaaliturvatunnus, gps-koordinaatit ja arvioitu esiintymistiheys mutta kun ei mulla niitä ole niin muistin varassa mennään.)

Jotensakin niin se meni, että Jounilla on tavoitteena -ilmeisesti jopa oman elämänsä ainoana tavoitteena- kasvattaa lapsestaan "parempi ihminen ku mie itte oon". Ja jos jokainen tekisi näin niin Hynysen mielestä maailma olisi "pikkasen parempi paikka".

Kuule Jones. Tilanne taitaa tosiaankin olla sellainen, ettet ole maailman ainoa tai ensimmäinen vanhempi jolle lapset eivät riitä sellaisina kuin sattuvat olemaan. Saati sellaisina että olisivat yhtä hyviä, tai huonoja, kuin vanhempansa.

Ei tarvitse etsiä sen kauempaa kuin jonkin junnuliigan, Michael Aaron pianokoulu 1:n tai koulutodistuksen liepeiltä niin jo löydät vanhemman jolle ei riittänyt. Oma menestys aikanaan oli mitä oli ja peli niiltä osin menetetty, mutta ah niissä pienissä pilteissä voi kaiken korjata.
Eikä maailma ole siitä tainnut sen paremmaksi paikaksi muuttua.

7 comments:

Tuopillinen (Jouni Koskinen) said...

Jos se tarkoitti, että silleen moraalisesti "parempi" jolla olisi "paremmat" arvot jne.. Ettei vaikka joisi ihan niin paljon viinaa kuin Hynynen. :)

Tiina said...

Joo, mä en kanssa usko, että kelaili jotain jalkapallo- tai pianomenestyksiä tuon sanoessaan. Tai ettei sen lapsi RIITTÄISI sille sellaisena kuin on.
Vaikka lapsi saisikin olla oma itsensä, niin kai kasvatuksella aina pystyy vaikuttamaan lapsen arvoihin tässä maailmassa? Näin olen ainakin luullut.

Lilith said...

Nii, varmaan se tarkottiki just semmosta henkistä pääomaa. Mut mun mielestä se ei silti yksinkertaisuudessaan ollut ainutkertaista. Tokikaan kukaan tuskin vois sanoa että "mä haluan että mun lapsesta kasvaa ilkeämpi ja moraalittomampi paskiainen kuin mitä itte olen", mutta haistoin siitä silti tuon asenteen. Koska olen niin noheva, hyvä ja näen ihmisten läpi kerta.

Lilith said...

Äh, siis en suinkaan sitä asennetta haistanut että Hynynen haluaisi lapsensa olevan moraaliton paskiainen. Kun sen "parempi ku minä"-asenteen.

Lilith said...

Hyvä tässä ittensä kanssa jutella. Mutta mietiskelin tätä enkä kyllä löydä sitä että toisesta pitäisi tehdä arvoiltaan parempi kuin itsestään. "Isi juo korin kaljaa mutta juo sinä vaan vettä" "Äiti varastaa mutta älä sinä varasta koskaan". "Säästä ittes avioliittoon, me äitin kanssa ei säästetty mutta oo sinä meitä parempi". Emmä tajuu. Ei tää toimi.

Tuopillinen (Jouni Koskinen) said...

Pakko puhua kun käsketään. (Nää ei oikein kannusta keskusteluun, kun vastauksista ei tule mitään ilmoitusta...)

Mut nii... Minä näkisin tommosen Hynysen kommentin enemmänkin itseään alentavana kuin lasta ylentävänä. Sellasena "Mie nyt olen ihan paska renttu, mutta jos tuo lapsi ei nyt ihan näin paska olisi." Etenkin sen takia, että sanoja on Hynynen, jonka tyyliin sellainen sopii. Toisin kuin jos sanoja olisi vaikka Timo T.A. Mikkonen.

Ja yleensäkin ei mitään noin selkeitä rinnastuksia mitä sanoit että "Isi juo korin kaljaa mutta juo sinä vaan vettä" vaan enemmänkin "Isi juo korin kaljaa, voit sinäkin juoda, mutta voin näin kokemuksesta sanoa, ettei siihen välttämättä kannata lähteä, kannattaa ennemmin juoda vaikka vain mäyris."

Se lapsi kuitenkin oppii elämään joidenkin arvojen mukaan ja vanhemman tehtävä on ohjata sitä kasvua jossain määrin ainakin, niin kai se vanhemmalta ihan järkevää on antaa oma mielipiteensä ja ohjata sitä omien arvojensa mukaiseen käyttäytymiseen, vaikkei niitä itsekään ihan täysin noudattaisi. Että jos isukki ja äitykki on oppineet elämässään jotain virheistään, niin voi ohjata sen verran itseään paremmaksi sitä lasta, ettei se nyt toista ihan niitä tyhmimpiä virheitä. Se kun ei välttämättä kovin hyvä ratkaisu ole, että "Joo, olenhan mä pirinisti, eikä siitä mitään hyvää seurannut ja katunut olen joka päivä, mutta kokeiles poika sinäkin, jännästi pörisee."

Lilith said...

Hyvä, hyvä! Näissä tosiaan tahtoo vähän jäädä roikkumaan vaikka haluaiskin jonkun kanssa keskustella.

Niin, mä vaan näen että niin kauan kuin itse kiskoo sen korin niin on turha sanoa lapselle että älä sinä näin.
Sillä voi olla jotain tehoa, että sanoo että "minäkin ennen join korin, nyt vaan mäyriksen. Usko kokemusta: älä juo koria".

Sitten taas jos pitää sitä moraalin parantamista liian isona asiana omalla kohdallaan, niin se on pelkkää tekopyhää bullshittiä se.

"Oh Lord, give me chastity and continence, but not yet
Saint Augustine